هنگام خرید پیچ و مهره به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای خرید پیچ و مهره رعایت نکاتی الزامی است؛ برای آگاهی بیشتر با این مطلب همراه شوید.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، صنعت ساخت و ساز و صنایع مختلف گستردگی و پیچیدگی‌های خاص خود را دارند. آنچه که در تمام صنایع کوچک و بزرگ اهمیت دارد، رعایت استانداردها و اصول مختلف جهت حفظ ایمنی تمام بخش‌ها، رعایت درست پیوستگی آن‌ها جهت پیشبرد صحیح امور و امنیت جانی کارکنان صنایع است. هر صنعت شامل تجهیزات بزرگ و کوچک مختلفی است که هر کدام از هزاران اجزای کوچک تشکیل شده‌اند. جالب اینجا است که بزرگ‌ترین صنایع نیز گاهی در گیر و دار یک قطعه بسیار کوچک و ریز با معضلات بسیاری مواجه می‌شوند. پیچ و مهره دقیقاً همین قطعات ریز و جزئی است که یک صنعت بزرگ و گسترده را با ایجاد همبستگی و اتصال بین قطعات شکل می‌دهد. بنابراین در تمام صنایع کوچک و بزرگ پای پیچ و مهره مختلف در میان است. در ادامه شما را با این قطعات آشنا می‌کنیم.

همان طور که گفتیم پیچ‌ها و مهره‌ها قطعات نام آشنای هر صنعتی هستند و با توجه به این که انواع بسیار متنوعی از این محصولات فولادی وجود دارد، کاربردهای متنوعی برای آن‌ها تعریف شده است. طبیعی است که این تنوع در انواع پیچ‌ها و مهره‌ها، دقت و توجه بیشتری هنگام انتخاب و خرید آن‌ها می‌طلبد. قطعاً اگر در انتخاب این قطعات اشتباه کنید، نمی‌توانید به عملکرد بهینه برسید. قبل از این که نکات مهم هنگام خرید انواع پیچ و مهره را بیان کنیم، بهتر است در تعریف مختصری این محصول را شرح دهیم.

تعریف پیچ و مهره (nut and bolt)

پیچ در واقع نوعی اتصال دهنده است که بدنه طولی و استوانه‌ای آن، سراسر یا مقداری رزوه شده و دارای سر پیچ به شکل‌های مختلفی است. مهره نیز قطعه‌ای است که نقش کمکی را ایفا کرده و غالباً به شکل یک شش ضلعی است. این محصولات برای اتصال دو قطعه با جنس یکسان یا دو قطعه با جنس‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. دسته بندی پیچ و مهره معمولاً بر اساس ظاهر، جنس، اندازه، نوع کاربرد و پارامترهای دیگر انجام می‌شود. در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای این که بتوانید به انتخاب درستی از انواع پیچ و مهره برسید، نکات زیر را قبل از خرید رعایت کنید.

شما باید با توجه به کاربرد و محل استفاده پیچ در مصارف صنعتی یا ساختمان سازی نوع مناسبی از از این محصولات را انتخاب کنید. گرید پیچ و همچنین مهره از نکات مهم هنگام خرید آن است. گرید در واقع اصلاح فیزیکی یا عددی است که بر حسب آن نوع پیچ و ویژگی‌های آن مانند: نوع فولاد مصرفی، میزان مقاومت و سختی آن در مقابل خوردگی، فشار، چکش‌پذیری و غیره بر حسب استانداردهای تعریف شده مشخص می‌شود. با توجه به این که در ساختمان سازی یا صنایع بزرگ دیگر استحکام و مقاومت حرف اول را می‌زند، نوع گرید مصرفی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پرکاربردترین گریدها در صنایع مختلف گرید ۸.۸، ۱۰.۹، ۱۲.۹ می‌باشد. در بین این گریدها بیشترین کاربرد در مصارف عمومی به گرید ۸.۸ و ساختمان به گرید ۱۰.۹ تعلق دارد. گرید ۱۲.۹ که بالاترین استحکام کششی را طبق ISO ۸۹۸-۱ دارا می‌باشد، در ماشین‌آلات و ادوات صنعتی کاربرد دارد.

سایز پیچ و مهره از مهم‌ترین نکات هنگام خرید آن است. قطعاً اندازه پیچ، سر پیچ و مهره آن باید جوابگوی مورد استفاده باشد و به این ترتیب برای هر کاربردی، اندازه استانداری از پیچ وجود دارد.

پیچ‌ها و مهره‌ها غالباً از فولاد ساخته می‌شود. انوع مختلف فولاد با توجه به خواص مکانیکی و شیمیایی مورد نیاز جهت تولید به کار می‌رود. فولاد کربنی، آلیاژی، استیل ضد زنگ، مقاوم به حرارت، مقاوم به خوردگی، مقاوم در برابر فشار و دمای بالا و … آبکاری و روکش پیچ و یا مهره از اهمیت بسیاری برخوردار است. معمولاً پیچ‌های فولادی با فلز روی آبکاری و روکش می‌شوند.

بعد از این که نوع پیچ، سایز و جنس آن را مشخص کردید باید به نوع استاندارد آن توجه کنید. استانداردهای تأیید شده برای این محصولات DIN,ASTM,ISO است.

در هنگام خرید پیچ و مهره به گالوانیزه سرد و گرم آن نیز توجه کنید. استفاده از پوشش نامناسب با گرید باعث ایجاد تردی هیدروژنی در قطعات می‌گردد.

خرید پیچ و مهره و انواع اتصالات فولادی

نکات مهم در مورد انواع پیچ و مهره

برای ساخت پیچ و یا مهره از فولاد کربنی، فولاد آلیاژی، استیل، برنج، مس و.. استفاده می‌شود. در حالت کلی به این اتصالات که از فولاد کربنی یا آلیاژی ساخته می‌شوند و عملیات حرارتی نیز می‌شوند، اصطلاحاً خشکه می‌گویند.

هر قدر عدد گرید بالاتر باشد، استحکام بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال گرید ۵.۶ از جنس فولاد کربن پایین بوده و از مقاومت کمی نبست به گرید ۸.۸ برخوردار است.

فولاد کربنی در ساخت انواع پیچ و مهره مثل گریدهای ۴.۵، ۵.۶، ۶.۸، ۸.۸ مصرف بالایی دارد. عامل اصلی در این نوع فولاد میزان کربن است. کربن قابلیت عملیات حرارتی فولاد را افزایش می‌دهد.، فسفر، گوگرد، منگنز بنا به نیاز جهت بهبود خواص ماشینکاری و … به فولاد اضافه می‌شود.

عدد درج شده بر روی پیچ و مهره نشاندهنده میزان استحکام آن می‌باشد. به طور مثال عدد ۸.۸ یعنی اینکه هر میلی متر مربع از سطح مقطع این پیچ ۸۰ کیلوگرم یا ۸۰۰ نیوتن نیرو تحمل می‌کند و تا ۸۰ درصد نیرو نهایی را بدون هیچ گونه تغییر شکلی تحمل می‌کند.

استاد بولت چیست؟

استاد بولت نوعی پیچ است که برای اتصال فلنج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این پیچ برای بستن فلنج ها در صنایعی همچون پتروشیمی، نفت و گاز و هر صنعتی که نیاز به لوله کشی‌های بزرگ دارد، استفاده می‌شود. برای درک بهتر با فلنچ آشنا شوید. فلنچ خود نوعی اتصال دهنده دیسکی شکل است که برای وصل کردن لوله‌ها، شیرآلات و سایر دستگاه‌ها به یکدیگر به کار می‌رود. در مورد استاد بولت جالب است بدانید این نوع پیچ تنها یک استوانه رزوه دار است که اصلاً سر پیچ ندارد و با دو مهره عملکرد خود را ممکن می‌سازد. علاوه بر کاربردهای ذکر شده برای استاد بولت از این نوع پیچ برای صنایع خودروسازی، ساختمان سازی، صنابع سیمان، معدن و ساخت ماشین آلات صنعتی استفاده می‌شود. این نوع پیچ نیز در انواع و اندازه‌های متنوع با استانداردهای مختلف تولید و عرضه می‌شود.

مهمترین استاندارد مرجع در خصوص استاد بولت ASME B۱۶.۵ می‌باشد. این استاندارد سایز و گرید پیچ و مهره مورد نیاز برای کلاس‌های مختلف فلنج را معرفی می‌کند. همچنین استانداردهای مربوط به اتصالات خطوط نفت و گاز و شیرآلات نظیر ASTM A۱۹۳ & A۱۹۴ , ASTM A ۳۲۰ معرفی شده است.

تولید و فروش تخصصی انواع استاد بولت فولادی و استیل

خرید پیچ و مهره را از کجا انجام دهیم؟

با توجه به این که پارامترهای مختلفی در تعیین کیفیت و استحکام پیچ و مهره نقش دارند، باید هنگام خرید این قطعات اطلاعات و شناخت کاملی نسبت به انواع آن داشته باشید. اگر این اطلاعات در اختیارتان نیست، بهتر است از جایی خرید کنید که تکنسین فروش آن بتوانند خدمات مشاوره باکیفیتی را ارائه دهند. گذشته از آن قیمت پیچ‌ها و مهره‌ها مسئله مهمی است که هنگام خرید آن‌ها مطرح می‌شود. بنابراین مرکزی که قیمت مناسبی را در کنار کیفیت بالا ارائه می‌دهد، در اولویت قرار دارد. با این حساب صنایع پیچ و مهره پایا بهترین انتخاب برای شما است. برای دریافت مشاوره قبل از خرید و سفارش انواع پیچ و یا مهره از طریق لینک زیر وارد سایت آن شوید.